Informacje o oponach

Czym jest indeks prędkości?

Jest to ukryta pod literą alfabetu informacja o maksymalnej dopuszczalnej prędkości jazdy dla danej opony. W poniższej tabeli dla powyższego przykładu dowiemy się, że V oznacza maksymalną dopuszczalną prędkość do 240 km/h. Tutaj producent też zwykle stosuje margines bezpieczeństwa i nie ma to na celu, wyciągniecie od nas dodatkowych pieniędzy, tylko zapewnienie nam większego bezpieczeństwa. To o czym się często nie mówi, a co jest naszym zdaniem bardzo ważne to to, że jeśli zdecydujemy się na okresową jazdę z maksymalną prędkością przewidzianą dla danego indeksu prędkości, zmniejsza się rzeczywista wytrzymałość opony względem indeksu nośności (maksymalnego obciążenia). Niestety, nie ma oficjalnego przelicznika, o ile zmniejsza się wytrzymałość opony na kilogramy i w związku z tym, jeśli planujemy jeździć z prędkością 210 km/h, to nie powinniśmy zakładać opony z indeksem prędkości niższym, niż następny dostępny indeks prędkości tj. do 240 km /h.

INDEKS

J K L M N P Q
Prędkość maksymalna (w km/h) 100 110 120 130 140 150 160

INDEKS

R S T H V W Y
Prędkość maksymalna (w km/h) 170 180 190 210 240 270 300


Czym jest indeks nośności?

Jest to parametr, który informuje nas o tym, jaka jest wytrzymałość opony na obciążenia. Tabela indeksów nośności znajduje się poniżej. Jeśli np. indeks nośności to 94, to znaczy to, że maksymalne dopuszczalne obciążenie opony to 670 kg, a zatem dla pojazdów wyposażonych w 4 koła, daje to 4x 670 kg = 2680 kg maksymalnego obciążenia. Przy tym parametrze należy pamiętać, że masa pojazdu statyczna i dynamiczna może być inna, dlatego producenci opon zalecają zwykle indeks nośności opony wyższy, aniżeli wynikałoby z bezpośredniego podzielenia dopuszczalnej masy pojazdu na ilość opon na pojeździe. Tutaj znowu polecamy zaufać inżynierom, oni wiedzą lepiej, co jest dobre dla naszego bezpieczeństwa.


INDEKS Dopuszczalne obciążenie
(w kg/ na oponę)
INDEKS Dopuszczalne obciążenie
(w kg/ na oponę)
62 265 92 630
63 272 93 650
64 280 94 670
65 290 95 690
66 300 96 710
67 307 97 730
68 315 98 750
69 325 99 775
70 335 100 800
71 345 101 825
72 355 102 850
73 365 103 875
74 375 104 900
75 387 105 925
76 400 106 950
77 412 107 975
78 425 108 1000
79 437 109 1030
80 450 110 1060
81 462 111 1090
82 475 112 1120
83 487 113 1150
84 500 114 1180
85 515 115 1215
86 530 116 1250
87 545 117 1285
88 560 118 1320
89 580 119 1360
90 600 120 1400
91 615 121 1450

Jeśli tu się znalazłeś, to znaczy, że chcesz skorzystać z naszej wiedzy dla swojego bezpieczeństwa. I słusznie! Nie należy bowiem lekceważyć żadnej kwestii i lepiej jest kupić raz i dobrze.

Niestety, z uwagi na rozległość materiału, nie jesteśmy w stanie zebrać tutaj wszystkich informacji i wytycznych, jednakże postaramy się zaoferować Ci pigułkę wiedzy i polecimy, abyś pamiętał, że zawsze jesteśmy mailowo do Twojej dyspozycji.

Od czego zatem powinniśmy zacząć?

Pierwsze, od czego powinniśmy zacząć, to upewnienie się, czy znamy i jeśli nie, to gdzie znajdziemy właściwy dla Ciebie rozmiar opon do Twojego pojazdu.

Polecamy rozpocząć poszukiwania od weryfikacji posiadanej przez Ciebie na pojeździe średnicy felgi, a następnie poszukania nalepki, z którą wyjechał Twój pojazd z fabryki. Nalepki, o których piszemy, producenci umieszczają zazwyczaj w jednej z kilku typowych lokalizacji-na ramie lub bezpośrednio na drzwiach kierowcy, lub pasażera na wlewie paliwa, lub w schowku od strony pasażera.

Gratisem do dobrze wykonanej pracy jest również informacja o właściwym dla Twojego koła ciśnieniu eksploatacyjnym.

Zdarza się, że na pojazdach, które jeżdżą już po drogach od jakiegoś czasu, nie ma tego rodzaju nalepki — wówczas pozostaje nam jedna z dwóch opcji — można albo sięgnąć do instrukcji obsługi pojazdu, albo skontaktować się z nami.

Jeśli pojazd jest odebrany przez nas z salonu i planujemy nowo kupowane opony założyć na te same felgi, które są na pojeździe, to naturalnie, możemy sprawdzić rozmiar opon osi przedniej, tylnej i zaufać, że jest to dokładnie to, czego szukamy. Jeśli auto kupiliśmy na rynku wtórny, to z naszego doświadczenia radzimy pominąć ten sposób weryfikacji. Niestety, ale rynek wtórny pojazdów nie zapewnia gwarancji odpowiedniego doboru opon do potrzeb pojazdu. Widzieliśmy już szokujące rzeczy nie raz, dlatego polecamy ufać producentowi pojazdu, a nie osobie sprzedającej pojazd używany.

Typowy i najczęściej spotykany rozmiar w informacjach dostarczanych z pojazdem przez producentów ma zapis 205/55 R16, a czasami towarzyszy temu rozmiarowi dopisek typu 94V.

Co te cyfry oznaczają?

  • 205 - jest to szerokość techniczna opony wyrażona w milimetrach, mierzona między zewnętrznymi stronami ścian bocznych;
  • 55 - to tzw. profil, wyrażona w procentach stosunek wysokości boku opony do jej szerokości;
  • R16 - w tym przypadku R oznacza oponę z radialną konstrukcją, zaś 16 to wyrażona w calach średnica felgi (obręczy), na jakiej może być zamontowana opona;

dodatkowe dopiski

94 - to wyrażony w cyfrach indeks nośności opony

V - to literowo opisany indeks prędkości opony

Dokładamy wszelkich starań, aby oferty opon były opisane jak najdokładniej jest to możliwe.

Nie wszyscy dostawcy informują nas o dokładnej dacie produkcji. W przypadku, jeśli na magazynie jest kilkaset tysięcy opon, opisanie każdej z nich i dostarczenie dokładnie wybranej opony jest fizycznie niemożliwe, dlatego podjęliśmy decyzję o tym, że na naszej stronie oferować będziemy wyłącznie opony nie starsze niż z roku aktualnego lub ubiegłego.  

Często opony posiadają także dodatkowe oznaczenia, poniżej lista kilku najczęściej spotykanych oznaczeń opon:

  • FR, MFS, FP, Rim Protector - rant opony ochraniający felgę przed uszkodzeniami mechanicznymi; oznaczenie często nie znajduje się na boku opony;
  • M+S - (Mud + Snow) błoto i śnieg, oznaczenie występujące na oponach zimowych i całorocznych;
  • XL - (Extra Load ) opona wzmocniona, posiadająca podwyższony względem standardowego dla danego rozmiaru indeks nośności;
  • Reinforced, RFD - opona o wzmocnionej konstrukcji, która ma zastosowanie z reguły w lekkich autach dostawczych;
  • C, CARGO - oznacza oponę przeznaczoną typowo do samochodów dostawczych;
  • BSW, RBL - czarne litery na bokach opony;
  • OWL - białe litery na bokach opony;
  • Run Flat, Run on Flat, ZP, ROF, RSC, SST, DSST, RFT,SSR, EMT - oznaczają opony wykonane w technologii umożliwiającej kontynuację jazdy po utracie ciśnienia spowodowanej np. uszkodzeniem gwoździem;
  • PNCS, ContiSilent - opona z dodatkowym wygłuszeniem, redukująca emisję hałasu;
  • SEAL - opona z wkładką samouszczelniającą oponę w przypadku prostego uszkodzenia gwoździem w strefie środkowej.

Opony, tak jak wiele innych produktów naszego codziennego życia, zwyczajowo dzieli się 3 kategorie jakościowe. Podział ten ma dość umowny charakter, a pod uwagę bierze się m.in. cenę oraz jakość rozumowaną jako stopień zaawansowania technologicznego producenta opony, innowacyjność stosowanych materiałów, a nie stricte wyższy poziom wykończenia. Staramy się, aby wszystkie opony z naszej oferty miały wysoką jakość wykonania.

Wśród opon wyróżniamy:

  • opony premium - to opony dla osób poszukujących opon o najwyższej jakości parametrach, wykorzystujące najbardziej zaawansowane rozwiązania w zakresie technologii opony, zarówno pod kątem optymalizacji bieżnika, jak i również materiałów używanych do produkcji. To w tej klasie najczęściej debiutują nowoczesne technologie, które wraz z upływem lat trafiają do niższych segmentów ogumienia. Opony klasy premium są najczęściej montowane na pierwsze wyposażenie pojazdów klasy premium takich jak np. Audi, BMW, Mercedes, Porsche. Ta kategoria opon powinna być szczególnie brana pod uwagę kierowców pojazdów klasy średniej i wyższej, pojazdów o dużej mocy i dla tych kierowców, którzy w ciągu roku pokonują duże dystanse. Podsumowując, są to opony, które wykazują największą uniwersalność i stabilność parametrów niezależnie od warunków eksploatacji.
  • opony klasy średniej - to opony, które są dedykowane do wszystkich typów pojazdów, jednakże o mniejszym stopniu zaawansowania produktowego, aniżeli to występujące w oponach klasy premium. Opony te są polecane dla tych kierowców, dla których istotny jest dobry poziom relacji ceny do jakości.
  • opony klasy ekonomicznej - to zwykle najtańsze opony z oferty rynkowej. Przeznaczone dla tych Kierowców, którzy jeżdżą głównie po mieście, z niższymi prędkościami i chcą przeznaczyć niższą kwotę na zakup opon. W przypadku zastosowania ich w pojazdach o wyższej mocy, poruszających się na dłuższych dystansach lub z wyższymi prędkościami, zdarza się osiągnięcie, a często nawet przekroczenie granicy możliwości produktu. Różnic jakościowych między stopniem zaawansowania technologicznego produktu, często nie odczujemy z uwagi na prędkość w cyklu miejskim. 
Zdarza się, że opony klasy budżetowej mają takie same lub nawet lepsze parametry etykietowe, aniżeli opony z wyższych klas i nie ma w tym nic zaskakującego, aczkolwiek w momencie, kiedy opony trafiają do testów niezależnych instytucji badających opony pod wieloma kątami, na podstawie kilkunastu lub kilkudziesięciu parametrów, zwykle sytuacja się klaruje i wniosek jest taki, że im wyższa jest klasa opony, tym większa jest uniwersalność i poziom ogółu parametrów produktu.